Gör ditt hotell till en attraktion

hotellEtt bra sätt att få mer gäster till ett hotell är att göra hotellet till en attraktion i sig själv. Om ditt hotell är en attraktion i sig blir det mycket mer naturligt för turister att bo i just ditt hotell och inte hos någon av dina konkurrenter. De vill ju ändå besöka ditt hotell för att ta del av de attraktioner du erbjuder. Att bli en attraktion i sig själv kräver dedikation och att du investerar i din verksamhet men kan ge mycket bra avkastning. Hur mycket tid och hur mycket pengar du behöver investera för att bli en attraktion beror på vilken typ av attraktion du vill skapa. Det är möjligt att skapa attraktioner med en liten finansiell insats om man är beredd att lägga mycket av sin egen energi på det. På samma sätt kan man komma undan med bara en liten egen insats om man är villig att spendera mer pengar på att göra ens hotell till en attraktion.

Att förvandla sitt hotell till en attraktion har en lång rad fördelar vid sidan av bara att göra ens hotell mer attraktivt i förhållande till konkurrensen. Det hjälper också till att höja beläggningsgraden, minska effekten av lågsäsongen, göra hotellet mindre beroende av det ekonomiska samhällsklimatet och gör det möjligt att marknadsföra sitt hotell på nya sätt.

När man vill skapa en attraktion i anslutning till sitt hotell bör man alltid beakta närområdet och vilken typer av gäster som besöker orten . Skapa något som det finns en efterfrågan för men som fortfarande inte finns på orten eller som du tror du kan göra bättre än eventuella existerande konkurrenter. Vid sidan av detta bör man också alltid beakta sina egna intressen. Om man kan skapa en attraktion kring något man brinner för så leder det ofta till mycket bättre resultat än om man bara gör det för pengarna. Det gör också arbetet med att göra hotellet till en attraktion roligare och mindre ansträngande.

Du måste själv bestämma vilken typ av attraktion du vill inkludera i ditt hotell. (Eller om du vill ha någon överhuvudtaget). Här nedanför kommer jag dock att ge dig några idéer till attraktioner som lätt inkluderas i ett hotell och som kan ha stor positiv effekt på din beläggning. Vissa av idéerna nedan är väldigt lätta att implementera medan andra kräver med arbete.

  • Håll kurser och workshopsworkshopAtt hålla kurser eller workshops är ett mycket enkelt sätt att locka gäster till sitt hotell utan att det kräver en stor investering. Kurser kan locka både personer som bor i lokalområdet och är villiga att betala för kursen och personer som bor längre bort och bor i hotellet medan de tar kurser. Båda grupperna kan bidra till ökade intäkter för hotellet.Du kan endera hyra in lärare som håller kurser och workshops eller bli en lärare själv och hålla kurserna själv. Att hålla kurserna själv kräver mer dedikation och att du lär dig allt du kan lära dig om det ämne du skall hålla kurser om. Det erbjuder dock också stora fördelar eftersom du får behålla alla intäkter själv och inte behöver oroa dig för återbud från kursanordnare etc.

    Du kan välja att endera anordna olika kurser vid olika tillfällen eller specialisera dig på en viss typer av kurser och workshop som du håller fortlöpande. Båda alternativen har sina fördelar. Jag anser dock att specialisera sig på en viss typ av kurser erbjuder fler fördelar då detta tillåter dig att profilera dig mer, kräver mindre marknadsföring och gör det lättare för besökare från andra orter att ta del av dina kurser. Om du specialiserar dig på en viss typ av kurser är det också mycket enklare att bli en expert och hålla kurserna själv.

  • Öppna ett museum i ditt hotellchoco museumAtt öppna ett museum i ditt hotell kan låta mycket ambitiöst men det kan vara lättare än du tror och kan ge dig stora konkurrensfördelar. Inte minst om du kombinerar det med kurser och workshops om det ämne som museumet täcker. Ett museum behöver inte vara stort eller dyrt att anlägga. Allt beror på vad ditt museum byggs kring. Ett intressant museum behöver inte nödvändigtvis innehålla antikviteter. Det kan istället byggas kring mer moderna företeelser som människor älskar och vill veta mer om. Gärna något med en lokal anknytning. Ett exempel på detta är choco museum. En grupp museum i Central Amerika som ligger i eller i anslutning till hotell och där gäster kan lära sig mer om choklad och hur choklad tillverkas. En version av detta i Sverige skulle t.ex. kunna vara att ha ett museum om den av alla älskade kladdkakan, pepparkakan, musten, kantarellen eller polkagrisen. Ett museum om ett av dessa ämnen intresserar många men behöver inte kosta mycket att skapa. Det finns massvis av olika alternativ att välja bland. Bara din fantasi sätter gränserna.
  • Anlägg en ”botanisk” trädgård
    Många svenskar gillar att påta i trädgården och det är sant i många andra länder också. Genom att anlägga en välarbetat trädgård som är värde ett besök i sin egen rätt kan man locka många gäster som kommer specifikt för trädgårdarna. Man kommer även locka många besökare som kommer och kommer tillbaka p.g.a. den fina trädgården och de fina omgivningarna även om de egentligen inte är trädgårdsintresserade. Att skapa en trädgård behöver inte nödvändigtvis kosta mycket pengar men det är ett långsiktigt projekt som kommer ta flera år. Det tar sedan vanligtvis ytterligare några år för ryktet om den enastående trädgården att sprida sig. Man kan skynda på denna process genom att bjuda in journalister från trädgårdspressen. Att anlägga en trädgård är huvudsakligen lämpligt för trädgårdsälskare.
  • Håll event för intressegrupperAtt hålla events påminner på många sätt om att hålla kurser. Skillnaden är dock att event inte behöver lära deltagarna något utan att de istället ger människor en chans att umgås med likasinnade. Man kan t.ex. hålla fan event för speciella Tv serier eller hobbys. Många serier kan ha mycket dedikerade fans som åker till olika events som erbjuds och som är villiga att resa. Det är ofta också mycket lätt att hitta talare eftersom många fans gärna delar med sig av sina teorier kring serierna. Om man inte kan hitta talare så är det heller ingen katastrof eftersom det ofta är nog att visa ett maraton av en serie i en dekorerad miljö för att locka fans. Det är viktigt att du gör vad du kan för att de event du håller skall hålla så hög kvalitet som möjligt. Försök återskapa seriens känsla så bra du kan med dekorationer, musik och den mat som erbjuds. Om du gör ett bra jobb kan ett event som detta lätt bli en årlig händelse som drar en trogen publik och genererar bra intäkter. Fangrupper har ofta mycket aktiva forum och facebook grupper vilket gör det mycket effektiv och billigt att annonsera dessa event. Fansen är ofta mer än villiga att ge dig tips och hjälp på vad de skulle vilja se i ett framgångsrikt event.
  • Erbjud lokaler för subkulturenDetta är inte något som passar alla men som kan bidra med mycket pengar till ett hotells kassa. Det finns en rad subkulturer i samhället som kan ha svårt att hitta bra lokaler att träffas i. Genom att göra ditt hotell välkomnande för dessa grupper kan man tjäna mycket pengar. Exempel på sådana grupper är bland annat nudister och swingers. Om du väljer att marknadsföra dig som välkomnande mot dessa grupper bör du avsätta speciella dagar då ditt hotell bara är öppet för dessa grupper. Det är väldigt viktigt att du skiljer dessa grupper från andra hotell gäster. Att t.ex. av misstag boka in en barnfamilj under en swinger helg kan lätt få förödande effekter för ditt hotell. Subkulturen som dessa har speciella webbsidor och facebook grupper där man kan annonsera för att nå dem. Håll alla event så som dessa privata så att de inte stör närområdet. Du vill inte reta upp dina grannar.